En doughnutform er en fin investering, særlig om du har barn!

De «smarteste» ingredienser kan bli flotte doughnuts ved hjelp av en doughnutform! Min er i silikon, kjøpt på Amazon (dessverre eneste stedet jeg fant) for noen år tilbake.

Her har jeg brukt kokt søtpotet, kokosmasse, havregryn og chiafrø blant annet. Med en næringstett base synes jeg også man kan tillate seg å leke litt med glasur og pynt, dersom man har småspiste barn.

Ingredienser (9 stk)

200 g kokt søtpotet
3 egg
50 g smør eller kokosolje
1 stor ss honning
1 dl vann eller melk
1 dl havregryn
1 dl mandelmel
1,5 dl lyst mel (jeg brukte Toro glutenfri lys melblanding)
2 ss chiafrø
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
En klype salt

Fremgangsmåte

Mos den kokte søtpoteten, rør inn egg.

Smelt smør og rør inn honningen så den smelter lett. Rør inn i blandingen sammen med vann eller melk.

Rør inn alt det tørre og la røra stå og svelle litt ca 10-15 minutter.

Smør doughnutformene med smør eller kokosolje og legg i et par ss røre i hver form.

Stek på 200 grader i ca 10-12 minutter til gyldne og gjennomstekt.

Hvelv doughnutsene ut av formen, avkjøl på rist og pynt etter ønske.

Her har jeg drisslet over litt smeltet hvit sjokolade (som jeg smelter sammen med litt ekstra kakaosmør så blir den litt mindre intenst søt og litt tynnere). Jeg har pyntet med tørket geitrams.

———

PIMP BARNEMATEN!
Ønsker du tips til hvordan du kan gjøre maten til barna mer næringsrik?
Sjekk ut min gratis e-bok om hvordan du «pimper» barnas favorittmat!


———

GRATIS E-BØKER
med tips og inspo på veien mot en friskere hverdag!
Du finner dem her