Pesto kan fint lages på slump!

Juhu, nå bugner det over med norske, kortreiste grønnsaker! På REKO-ringen er det fantastisk å gå bananas om dagen. Innimellom er det morsomt å bestille en «grønnsakspose», for da får jeg også en del ting jeg vanligvis ikke kanskje ville kjøpt… Det krever at jeg bryner de små grå litt og tester ut litt uvante ting på kjøkkenet.

Jeg er ikke en veldig sånn grønnkålaktig type. Jeg er vel helst litt fordomsfull og forbinder det på sett og vis med de som sverger til havregrøt på vann, går mange mil på ski i marka på en vanlig hverdag og har magre meieriprodukter på innerlomma… Ikke spør. Kjempedumt – jeg vet.

Men dønn seriøst, jeg er livsnyter av natur og ikke såå glad i den grønn-grønne-smaken av akkurat grønnkål, og heller ikke av konsistensen. Smak og behag.

Det jeg absolutt digger å bruke grønnkål til, er grønnkålchips. Ikke sånne tynne, støvende flak, men skikkelige chewy, søt-salte, halvsprø chips som blir sausa inn i en syndig saus før tørking. De forsvinner før noen rekker å si «magre melkeprodukter»…

Derfor var det på tide å utvide grønnkålhorisonten litt nå. Og pesto og den type dressinger/sauser er helt opp min gate, fordi det kan gjøres på slump, og likevel bli veldig bra!

For å være ærlig vet jeg nesten ikke helt hva som befant seg i den burken med urter som jeg fikk i grønnsaksposen. Jeg vet bare at det luktet helt vanvittig godt da jeg åpnet den. Dermed tenkte jeg som så: What´s not to like? Urter er jo nesten litt som frukt – det aller meste passer ganske godt sammen.

Jeg brukte det jeg hadde og slumpet i vei. Her er resultatet.

Ingredienser
5-6 store blader grønnkål og svartkål uten stilk
3 fedd hvitløk (gjerne fersk!)

Et par rause never friske urter, etter ønske og tilgang (jeg brukte blant annet dill og oregano)
En liten pose cashewnøtter (50 g)
En liten pose ristede mandler (50 g)
God olivenolje, omlag 1 dl
Et par rause klyper salt
En skvis sitron
En ss god eddik (jeg brukte granateple)
Litt kaldt vann

Fremgangsmåte
Vask og rens kålen og urtene.
Kok opp vann i en stor kjele og legg i kålen og hvitløksfeddene delt i to. La de koke i et par minutter. Hell av vannet og skyll kålen med kaldt vann.

Kjør alt i blender.

Her handler det om å smake seg frem. Du vil ha en fin balanse mellom smakene.

Tradisjonell pesto har ikke vanligvis tilsatt syre, og sånn sett er dette kanskje mer en urtedressing enn det er pesto, men jeg synes det det er godt med litegrann friskhet for å løfte smakene. Vanligvis bruker jeg raust med syre i dressinger og sauser, her er jeg litt mer tilbakeholden.

Poenget er at det skal smake godt, slik du selv liker det. Det finnes ingen fasit. Ikke vær gnien med saltet, og bruk godt salt som Havsnø eller Maldon, ikke Jozo.

Spe med olje og vann til tykkelsen er slik du foretrekker den.

Du må selvsagt gjerne også bruke en god ost i pestoen, slik tradisjonell basilikumpesto har! Parmesan eller en tilsvarende norsk, fast ost som finraspes oppi gir en nydelig dybde i smaken.

Pestoen kan brukes til så mangt, litt etter hvilke urter du bruker. Grønnkålpesto med innslag av dill er ekstra nydelig til fisk, sjømat og grønnsaker. Bruker du urter som oregano og basilikum, er pestoen super til middelhavsinspirerte retter, pasta og kylling. Med frisk mynte er den herlig til greske kjøttboller, lam og som tilbehør til eksempelvis moussaka.

God pestolaging!

———

GRATIS E-BØKER
med tips og inspo på veien mot en friskere hverdag!
Du finner dem her