(Inneholder promotering) • Jeg vil utfordre den gjengse hudpleiefilosofien litt…

Skulle vi tro alle dagens reklamer, så er det dødsens nødvendig å både skrubbe, peele, rense og pleie huden opp og i mente, morgen som kveld. I tillegg bør vi smøre den godt inn med skyhøy solfaktor (og helst toppe det hele med et par fancy solbriller).

Men gjør vi oss selv en bjørnetjeneste?

Gir vi huden, og oss selv, litt for lite kred?
Skjønnhetsindustrien preges i stor grad av profitt, markedsføring av quick-fixes og prinsipper om å overstyre hudens egne mekanismer.

Vi blir også forledet til å tro på at hudpleie primært handler om hva vi smører på fra utsiden, mens matindustrien fortsetter å pushe ultraprosessert mat som ødelegger huden fra innsiden… ironisk nok.

På toppen finner vi retursjerte ansikter og uoppnåelige idealer som får kvinner verden over til å legge seg under kniven eller få sprøytet fremmedstoffer inn under huden.

Dette er det på tide at vi snur!

Hudens eget forsvarssystem
Visste du at huden vår har sin egen koloni av bakterier som har helt avgjørende oppgaver? At disse mikroorganismene kommuniserer med immunsystemet vårt? Og dermed også muligens påvirker øvrig helse og eksempelvis utvikling av autoimmune sykdommer?

Hos personer med atopisk eksem er det funnet ubalanse i hudens mikrobiom. Undersøkelser viser at deres mikrobiom har færre bakteriestammer, noe som også ses i tarmen hos mennesker med allergier og astma. Forskere har altså funnet at ubalanser i tarmflora kan være medvirkende til utvikling av eksem, og at en overvekst av bakterien Staphylococcus aureus kan være særlig medvirkende.

The gut-skin axis
Allerede ved fødselen legges vårt bakterielle grunnlag. Ved vaginal fødsel blir babyen «badet» i mors bakterier. Vi kan med andre ord «arve» en god eller mindre god bakterieflora. Det kan derfor være smart for vordende mødre å gjøre en innsats på forhånd, nettopp på grunn av dette. Babyens mikrobiom starter med vårt mikrobiom!

Vi har noe som kalles the gut-skin-axis, altså tarm-hud-aksen, som peker nettopp på at disse to har en nær sammenheng. Stadig flere barn blir født med ubalanse i mikrobiomet sitt. Stadig vekk flere sliter med immunrelaterte problemer som eksem og allergier. Bakteriene har rett og slett mistet evnen til å gjøre jobben sin.

Hvor er logikken?
Men tilbake til hudpleien. Jeg lurer på når vi skal innse den vaklende logikken i at vi mennesker, med våre syntetisk fremstilte produkter, «vet bedre» enn det naturen gjør? Naturen som har finstemt sine funksjoner gjennom millioner av år…

Kroppene våre, vi, er mer bakterier og mikroorganismer enn noe som helst annet! Disse små krabatene er våre venner. Eller, de burde være det! Uten dem ville vi ikke overlevd. På huden vår, i ørene, i munnen, i tarmen, i underlivet – overalt finnes de, og døgnet rundt er de på jobb for oss.

Kroppene våre er ekstremt intelligente. Så intelligente at dersom vi hadde kunne sett alt som foregår med egne øyne, så hadde vi sittet måpende igjen i fullstendig fascinasjon.

Men når vi klusser det til ved å innføre toksiner, fremmedstoffer, kraftige medikamenter, syntetiske stoffer som kroppen ikke er utrustet til å håndtere – så skader vi disse små vennene. Og vi står sårbare igjen – med borgmurene fulle av hull, åpent, så fiender kan slippe inn og gjøre skade…

Ro ned på rensen!
Er det egentlig så sunt å peele og skrubbe hele tiden? Jeg husker jeg leste for flere år tilbake at det var helt avgjørende å skrubbe ansiktshuden flere ganger i uka, fordi de døde hudcellene ville vi ikke ha. De ble liggende der og forårsake rynker og det som verre var.

Men så er det også et faktum at de døde hudcellene faktisk er mat for hudens gode bakterier! Prebiotika for hudens probiotika, kan vi kanskje si?

Huden vår har flere lag, og i disse produseres det nye hudceller som skyves til toppen og erstatter de døde. Dette skjer i en jevn og trutt gang, og huden holder selv intelligent oppe denne balansen.

Dersom vi griper inn og overstyrer denne prosessen, og skrubber bort for mye av de døde hudcellene for tidlig, kan vi risikere at den nye huden «under» ikke ennå er klar for å møte verden – det kan øke sjansene for infeksjoner og øvrig problematikk.

Ja til mer skitt!
Jeg får igjen tanker omkring hvordan vi mennesker har blitt så livredde for bakterier, møkk og skit… Vi er så redde for at vi ikke er rene nok. Mens stadig mer forskning tyder på at vi har godt av å ikke være så overhygieniske.

Ironisk nok er det på sykehus og lignende steder, hvor de nettopp er veldig strenge med hygiene og desinfisering, at de aller skumleste bakteriene dukker opp… De som er resistente og selv ikke moderne medisin og vitenskap klarer å hamle opp med.

Det er også litt komisk at mange nå ser til naturen igjen, til blant annet eteriske oljer for å finne løsninger på det stadig voksende og svært alvorlige problemet med multiresistente bakterier/antibiotikaresistens. På noen sykehus har de nå tatt ett skritt tilbake fra desinfiseringen og utforsker muligheter med å «vaske» med gode bakterier, noe som har vist seg å være effektivt.

Vi ser hva som skjer med hendene våre når vi bruker for mye såpe og desinfiserende midler. Vi kjører huden vår totalt i grøfta. Ødelegger den fine balansen, dreper de gode bakteriene som er der for å beskytte oss…

Hadde huden kunnet prate, tror jeg den i dag hadde sagt:

Værsåsnill, ta det med ro!
Ro ned på rensinga og skrubbinga og vaskinga.
Jeg trenger ikke SÅ mye hjelp utenfra.

Jeg har en hær med millioner av intelligente bakterier som er plassert der for å hamle opp med slemminger! Jeg har en fininstilt biokjemi og en bestemt ph som ikke bør klusses med.

Jeg har selv ordninger som sørger for å fjerne døde hudceller og erstatte de med nye.
Jeg produserer selv fukt, jeg trenger ikke alle de kremene, så lenge du sørger for å drikke nok væske, innta gode fettsyrer og tilstrekkelig med vitaminer, mineraler og aminosyrer.

Jeg har hatt denne jobben i millioner av år, folkens!
Jeg har prøvet og feilet, og jobbet meg frem til hvordan jeg best kan gjøre jobben min.
Jeg har hatt masse tid på meg til å perfeksjonere, i tett samarbeid med naturen og naturens elementer.

Jeg takler sol jeg! Jeg har alltid vært mye ute i sola.
Men kjemiske solfilter og andre fremmede kjemikalier sliter jeg med.
Dette er nemlig helt nytt for meg.
Det blir rot i rekkene, forvirring på bakrommet, krangling om arbeidsoppgaver.

Jeg setter dog pris på at du tar på deg en solhatt eller setter deg i skyggen når jeg sier ifra om at jeg har fått nok sol (jeg har til og med systemer for det!)

Jeg setter absolutt pris på litt godhet og pleie også.
Det er deilig med litt hjelp til å fjerne forurensningen og de der moderne partiklene som jeg ikke er så vant til. Og litt fukt og pleie med naturlige stoffer som jeg er kjent med, er fint!

Men værsåsnill, la meg fortsette å gjøre jobben min – ikke overstyr meg!

Nadine Artemis oppfordrer oss til å overlate mer av jobben til eksperten selv; nettopp huden vår. Og la den få nyte de omgivelsene den har utviklet seg sammen med gjennom millioner av år; naturen og naturens elementer.

Jeg tror hun er inne på noe veldig viktig.

Er du klar for en naturlig og enkel hudpleiefilosofi?
Vil du lære mer om denne hudpleiefilosofien, sjekk ut kurset/e-guiden «Naturlig løft og glød» som jeg har laget sammen med dyktige Malin Staaf, Norges eneste orofacial myolog og sertifisert innen ansiktsyoga.

Her deler vi våre beste tips til hvordan du kan gi ansiktet ditt naturlig løft og glød, samtidig som du tar vare på huden innenfra og utenfra!

Les mer om kurset
Kjøp kurset her

———

GRATIS E-BØKER
med tips og inspo på veien mot en friskere hverdag!
Du finner dem her