(Inneholder reklame) • Jeg kan ikke ha på meg at jeg fortsatt synder med livsfarlige gasser fra Schwartzkopf.

Inspirert av min egen feilbarlighet («men ett skjønnhetsprodukt har hun ikke greid å kutte ut»), har jeg med stor iver bestemt meg for å gi hjemmelaget hårspray en ny sjanse! Jeg har prøvd før, uten å bli helt overbevist, og falt tilbake til gamle synder, men nå tror jeg jaggu at jeg har funnet en oppskrift som funker!

Volum, hold, krøller…?
Det jeg er ute etter med hårstylingsprodukter er primært å få volum og konsistens til håret mitt, som er veldig «fint». Jeg har greit med fall, slik at med de rette produktene så får jeg opparbeidet meg et visst volum. Sukkerspray bidrar til at håret blir mindre glatt og mer fluffy. Jeg trenger en hel del sukker i min spray…

En av grunnene til at jeg tidligere har kassert sukkerspray, er at den er såpass våt at det fører til at håret mitt krøller seg. Så er jeg ikke i krøllehumør så er altså våt-spray en litt dårlig løsning. Men likevel, sånn i det daglige så er jeg ikke så innmari kresen…

Gjør-det-selv-famillien
Jeg har alltid sett på meg selv som nokså konservativ når det kommer til hår. Jeg kommer fra en familie hvor far ikke har vært hos frisør siden militæret på sent 60-tall (til tross for innmari mye hår!) og en mor som besøkte en profesjonell hårklipper siste gang på omlag samme tid… Tenk, vi som familie har regelrett spart hundretusenvis av kroner på å fikse håret selv! For å ta et forenklet gjennomsnitt; frisørbesøk fem ganger i året a kr 500 i 40 år er faktisk 100 000 kroner… per person…! (Lurer på hva de pengene har blitt brukt til…?)

Jeg klippet og stripet håret selv hele ungdomstida og studietida, og foruten et frisørbesøk i andre klasse på barneskolen da jeg og lillesøster gikk fra tykt, milelangt hår til å bli skamklipt a la bob-style, så var det vel først etter jeg fylte tredve at jeg plukket opp tråden hos frisør. Da fikk jeg for meg at det var kult å farge håret i en periode. Favorittene var Think Green på Alexander Kiellands plass og Balanzera på Grünerløkka.

Siste gang jeg var hos frisør for en klipp var under graviditeten i 2014/15, og etter det har jeg også kutta ut alt som heter hårfarge. Jeg stusser håret selv når jeg føler behov. Men hårstylingen har jeg altså tviholdt på, for volum og hold – det må jeg ha! Og selv om jeg tenker på meg og resten av familien som konservative i hår-veien, så ser jeg jo av gamle bilder at det har vært litt variasjon, tross alt…

Men nå gir jeg altså hjemmelaget sukkerspray et nytt forsøk sånn i det daglige, så får jeg heller ha en toksisk dose Schwartzkopf gjemt bakerst i skapet til selskapeligheter…

Hjemmelaget hårspray
Ca. 1 dl vann
1-2 ss sukker, jeg bruker hvitt
10-20 dråper eterisk olje

Kok opp litt av vannet og løs opp sukkeret. Bland med resten av vannet og la evt. avkjøle seg til kaldt eller lett lunkent før du tilsetter eterisk olje etter behag.

Denne nydelige komboen må jeg innrømme lukter bedre enn noen annen hårspray jeg har testet!

Eterisk oljemiks med himmelsk duft:
3 dråper romersk kamille
3 dråper muskatsalvie (clary sage)
3 dråper geranium
8 dråper grapefrukt
8 dråper bergamot

Denne miksen er også fin, oppløftende og pleiende for hår og hodebunn:
8 dråper lavendel
5 dråper rosmarin
5 dråper sedertre (cedarwood)
3 dråper tetre (melaleuca)
3 dråper peppermynte
3 dråper spearmint

Resten av volumet fikses ved hjelp av hårpudder/tørrsjampo bestående av arrowrotstivelse blandet med kakao til riktig nyanset (du kan også bruke maizena).

Så får vi se hvor lenge jeg holder denne gangen! 😉

Les mer om eteriske oljer her

 

——

Sjekk ut gratisheftene mine
– med tips og inspo på veien mot en friskere hverdag!
Du finner dem her